Felanmälan och jour

Här kan du läsa mer om hur du gör en felanmälan och när du ska kontakta jouren. Felanmälan görs smidigt via hemappen eller Mina sidor, medan jouren endast är till för akuta ärenden som kan innebära fara eller skada. Du får också information om vad som räknas som akut, vad du själv ansvarar för och när störningsjouren kan hjälpa till.

Innan du gör en felanmälan

Innan du loggar in på Mina Sidor eller i hemappen och gör din felanmälan behöver du känna till vad du som hyresgäst själv ska åtgärda.

Det här åtgärdar du själv i din lägenhet:

  • Byta batteri i brandvarnaren
  • Rensa golvbrunn och vattenlås
  • Byta säkringar
  • Byta lampor och lysrör, även ugnslampa och badrumsskåpsbelysning
  • Byta och rengöra filter i spisfläkt och fläktkåpa
  • Rengöra ventilationsdon
  • Rensning av avrinningsrör i kylskåp
  • Dra åt lösa skruvar på exempelvis dörrhandtag och skåpsluckor
  • Underhåll av egna installationer så som exempelvis tvätt- och diskmaskin
  • Om du har problem med din fiber-tv eller fibernätverk, kontakta din tjänsteleverantör

Det här hjälper vi dig med i din lägenhet:

  • Droppande eller läckande kranar, element eller toalett
  • Stopp i avlopp trots att du rensat avlopp och vattenlås
  • Trasig kyl, frys eller spis. Glöm inte att kontrollera säkringarna först!
  • Fasta armaturer som är trasiga
  • Trasiga dörrar och fönster
  • Eluttag och strömbrytare
  • Trasig fast badrumsinredning
  • Vatten saknas
  • Värme som inte fungerar tillfredställande under en längre tid. Värmen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Det innebär att det kan ta tid för värmen att ställa in sig

 


Felanmälan

Felanmälan gör du smidigt i hemappen eller på Mina sidor. Om det inte fungerar för dig går det bra att ringa vår växel på 010-333 10 70, knappval 2. Vi har ett och samma nummer för växel och jour. Vår växel har öppet på vardagar 08:00-16:00. Efter kontorstid går numret till vår jour.

Skadedjur

Du är skyldig att agera om du hittar skadedjur i din lägenhet, såsom vägglöss eller kackerlackor. Ring hemservice direkt på 010-333 10 70.

Jouren – endast för akuta ärenden

Jouren är endast för akuta ärenden såsom vattenläckage eller stopp i avlopp som svämmar över. Om ditt ärende inte är akut, som till exempel att spisen inte fungerar eller om du har en trasig lampa i kylen, får du själv bekosta utryckningskostnaden. Det är samma journummer för akuta ärenden som rör ditt hem, som till störningsjouren.

Felanmälan för ej akuta ärenden gör du smidigt i hemappen eller på Mina sidor.

Vad räknas som ett akut fel?

Ett akut fel är något som kan utgöra en fara för en person eller ett hus. Nedan är några exempel på akuta fel, där du ska kontakta vår jour direkt på 010-333 10 70.

  • Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott
  • Fönster på markplan som ej går att stänga med risk för inbrott
  • Lägenhetsdörr som inte går att stänga med risk för att obehöriga kommer in
  • Vatten sprutar från ledning som gått sönder
  • Lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös
  • Någon har fastnat i hissen
  • Du kan inte komma ut ur din lägenhet via dörren

Störningsjour

Det är viktigt att visa hänsyn mot sina grannar. Att man hör vissa ljud och ibland blir störd av sina grannar får man dock räkna med när man bor i ett flerfamiljshus. Om du blir störd på ett sätt som är oacceptabelt och återkommande från en granne, kontakta ansvarig förvaltare dagtid så kan hen prata med grannen.

Om du blir störd i din bostad på kvällar och helger efter klockan 22:00 går det bra att ringa vår störningsjour på 010-333 10 70.

Exempel på tillfällen störningsjouren kan kontaktas:

  • Vid obehöriga i huset
  • Vid bråk/slagsmål i huset eller på boendegården
  • Om grannar spelar hög musik
  • Skällande hund i lägenhet

Jouren gör alltid en bedömning av ditt ärende för att se om det är akut eller inte.

Missbruk av störningsjouren kan leda till avgift. Du blir inte automatiskt betalningsskyldig om ingen störning konstateras, men en avgift kan tas ut vid upprepat missbruk av tjänsten. Vid konstaterad störning är det den störande hyresgästen som blir betalningsskyldig.