Välkommen till oss på Sveafastigheter!
Bor du i ett av Hemvists hus (tidigare Sveafastigheter)? Gå då till Hemvists hemsida här.
Blankett för deluppsägning av bostad
Handläggningstiden för överlåtelse av lägenhet är upp till två månader.
Blankett för överlåtelse av lägenhet
Blankett för uppsägning vid dödsbo
Blankett för fullmakt tidigare utflyttning/inflyttning
Önskar du betala din hyra via autogiro kan du lättast ansöka om detta via din internetbank. Alternativt fyller du i nedan blankett och skickar den till oss via e-post (hyror@sveafastigheter.se) eller post Sveafastigheter, Box 4034, 203 11 Malmö. För att autogirot sen ska komma igång måste först ett godkännande från Bankgirot komma in. Vi meddelar dig när ditt autogiro är godkänt.
Blankett för autogiro
Handläggningstiden för ansökan om lägenhetsbyte är upp till två månader.
Blankett för ansökan om lägenhetsbyte
Sveafastigheter förmedlar alla lediga lägenheter genom HomeQ. Det är gratis att stå i bostadskön hos HomeQ. Du skapar ett konto på www.homeq.se där du också gör din intresseanmälan för de lägenheter som matchar dina önskemål.
Sveafastigheters uthyrare behandlar din intresseanmälan och bjuder in till visning av den aktuella lägenheten om du är godkänd enligt vår uthyrningspolicy.
Om du har problem med din registrering kontaktar du HomeQ direkt via deras chatt eller mail, så hjälper de dig.
Är du boende i en av Sveafastigheters fastigheter och har behov av en parkeringsplats med laddmöjlighet?
I boendeappen finns information om hur utbudet av laddplatser ser ut i just din fastighet – där kan du enkelt ställa dig i kö för att hyra en plats.
Har du problem med din laddningsplats kan du ringa 0200-22 72 00 så hjälper vi dig.
Här kan du söka lediga laddningsplatser där du bor.
Vi på Sveafastigheter vill att du ska trivas hos oss. Därför arbetar för att det ska vara helt, rent, snyggt och tryggt i och omkring våra hus. Vi behöver också din hjälp för att det ska vara trivsamt såväl innanför som utanför husväggarna. För det har vi några trivselregler:
Andrahandsuthyrning
För att hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du fylla i en blankett som du hittar på Mina sidor. Andrahandsuthyrningen måste godkännas av oss på Sveafastigheter innan du kan hyra ut.
Ansvar
Den hyresgäst som står skriven på kontraktet ansvarar för lägenheten samt för övriga som bor i eller besöker lägenheten. Det är viktigt att du tar hand om din lägenhet. Om lägenheten missköts eller om grannar störs kan ditt hyreskontrakt sägas upp.
Badrum och toalett
Badrum och toaletter är våtutrymmen där vatten kan leta sig in i exempelvis borrhål, vilket kan skada fastigheten. Du som hyresgäst får därför inte borra hål i kaklade eller plastade våtutrymmen för att exempelvis hänga upp extra handdukshängare, krokar eller skåp. Vid skador kan du som hyresgäst bli ersättningsskyldig.
Balkong
Det är härligt att hänga på balkongen! Tänk på att även grannar gör det, så rusta inte din matta på balkongen då dammet hamnar på grannars balkonger, eller kanske till och med på din granne.
Om du vill piffa balkongen med blommor går det fint att hänga upp blomsterlådor på insidan av balkongen, inte på utsidan.
Sugen på att grilla? Ta med din grill till gården då du inte får grilla med kol-, engångs- eller gasolgrill på balkongen på grund av brandrisk.
Brandvarnare
Kontrollera att det finns en fungerande brandvarnare i din lägenhet. Kom ihåg att testa din brandvarnare en gång i månaden.
Bredband och kabel-tv
Som hyresgäst hos Sveafastigheter har du tillgång till ett basutbud av tv-kanaler. Kontakta oss på ditt lokala kontor för mer information.
Cykelförvaring
Vad bra att du har en cykel! Ett hållbart färdmedel som dessutom är bra för hälsan. När du inte använder din cykel finns cykelställ och/eller cykelrum att ställa den i. Det är inte tillåtet att ställa cykeln i trapphuset.
Dörrar och passager
För att det ska vara tryggt i våra hus är det viktigt att vi hjälps åt att stänga dörrar efter oss så bara de som bor i huset, ska besöka någon eller har ett ärende i huset kommer in.
El
Du som hyresgäst betalar själv för din elanvändning i lägenheten. Kontakta kommunen du bor i för att starta abonnemang på elnätet.
Garage/parkeringsplats
Våra garage- och parkeringsplatser är endast till för bilar.
Grannar och granngemenskap
En stark bidragande faktor för att trivas och känna sig trygg i sitt bostadsområde är att känna sina grannar. Visste du att 64 procent är öppna för att lära känna sina grannar bättre? Ett ”Hej” i trapphuset och ett vänligt leende kan betyda mer än vad du tror. Det kanske till och med blir starten på småprat och en gemensam kaffe på bostadsgården?
Grillning
Vad gott med grillat! För att minimera brandrisk och för att inte störa dina grannar (du kanske rent av ska bjuda in dem till grillningen?) med rök behöver du placera grillen minst tre meter från husväggen. Tänk på att inte grilla med kol-, engångs- eller gasolgrill på balkongen. Lekplatser är till för just lek, inte grillning.
Gårdar
Vi hjälps åt att hålla våra gårdar och grönområden rena och trivsamma. Använd de papperskorgar som finns uppsatta eller ta med dig skräpet hem.
Hemförsäkring
Du som hyresgäst måste ha en giltig hemförsäkring under hela avtalstiden hos oss. Det är din hemförsäkring som ersätter eventuella skador på din egendom som uppstår vid brand eller annan skada i lägenheten.
Husdjur
Vad fint med husdjur! Tänk på att alltid koppla ditt husdjur utanför lägenheten och plocka alltid upp bajs från ditt djur. Tänk också på att alla dina grannar inte gillar djur och kan vara rädda för dem, så visa hänsyn.
Ljudvolym och fest
Klart du ska spela musik och ha fest! Men tänk på ljudvolymen och att inte spela för sent. Mellan 22:00-07:00 ska det vara tyst. Ha gärna en dialog med dina grannar innan en fest. Även ljud från exempelvis samtal, tv-spel, musikinstrument och djur kan upplevas som störande om det är för högt och för sent.
Sveafastigheter kan behöva vidta åtgärder mot den som orsakar störningar om en anmälan kommer in från andra hyresgäster. Tänk på att du som hyresgäst också ansvar för familjemedlemmar och gäster när det kommer till att störa grannar.
Källare/vind
Dörrar till källare och vind ska alltid hållas låsta och ditt förrås ska vara låst. Inget får förvaras utanför förråden. Detta forslas bort och slängs utan vidare ansvar.
Källsortering
Dina hushållssopor sorterar och slänger du i våra miljörum. Möbler, elektronik, trädgårdsavfall eller farligt avfall transporterar du till kommunens återvinningscentral. Det får inte lämnas i miljörummet, trapphus eller på annan gemensam plats.
Nycklar
Håll koll på dina nycklar. Om du tappar bort en nyckel till lägenheten/tvättstugan/förrådet eller annat utrymme som hör till Sveafastigheter kommer du debiteras för kostnaden att ordna nytt lås.
Parabolantenner
Det är inte tillåtet att montera parabolantenner på Sveafastigheters hus.
Partytält / Pool / Studsmatta
… eller liknade är inte tillåtet på området.
Rökning
Tänk på att visa hänsyn till dina grannar om du röker på din balkong eller uteplats. Rökning är förbjuden i lokaler och utrymmen som utnyttjas av hyresgäster gemensamt.
Temperatur
Temperaturen i din lägenhet håller 20-21 grader. Dock lägst 18 grader.
Tillträde för underhåll
Vi på Sveafastigheter har rätt att från dig som hyresgäst få tillträde till din lägenhet för att utöva nödvändig tillsyn och utföra reparations- eller förbättringsarbeten. Vi hör alltid av oss innan.
Om något hänt som anses vara fara för fastigheten har Sveafastigheter rätt att gå in i lägenheten utan tillåtelse från dig som hyresgäst.
När hyreskontraktet är uppsagt är du skyldig att visa lägenheten för nya hyresgäster.
Tillval
Vill du installera diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare? Då kan du kontakta ditt lokala kontor för att se om det går att göra det tillvalet i just det huset där du bor.
Trapphus
Trapphusen ska vi hålla rena från saker på grund av brandrisk och att det förhindrar utrymning. De som städar våra trapphus behöver också kunna komma åt överallt. Därför får inte saker som dörrmattor, barnvagnar, rullatorer, cyklar, möbler, skor, skräp och liknande förvaras i trapphusen.
Tvättstuga/Torkrum
Tvättstugan är en gemensam plats du delar med dina grannar. Tänk på att hålla den fin. När du är färdig ska du rengöra alla filter, torka av maskinerna, sopa och våttorka golven.
Underhåll och renovering
Kontakta ditt lokala kontor för att få mer information.
Ventilation
Rengör regelbundet ventilationen i badrum och kök.
Skadedjur
Om du upptäcker skadedjur (exempelvis vägglöss, myror, råttor, kackerlackor) i din lägenhet är det viktigt att snabbt anmäler detta för att minimera spridningen.
Anmälan görs till 0200-22 72 00, dygnet runt.
Av hygieniska skäl får du inte mata fåglar på balkong eller uteplats. Fåglarna förorenar och maten kan också dra till sig råttor som kan komma in i fastigheten.
Du som hyresgäst har under vissa förutsättningar möjlighet att överlåta hyreskontraktet till annan person, förutsatt att du fått hyresvärdens godkännande. En överlåtelse utan hyresvärdens godkännande innebär att du riskerar att förlora din hyresrätt. Sveafastigheter tillämpar reglerna i hyreslagen och den praxis som följer därav. En förutsättning för överlåtelsen är att den du önskar överlåta bostaden till är närstående till dig och att ni varaktigt har sammanbott och haft gemensamt hushåll, exempelvis som sambo. Med varaktigt sammanboende menas i det här fallet cirka 3 år. Du kan inte överlåta din bostad till en inneboende. Det är du som hyresgäst som måste kunna styrka att förutsättningarna för överlåtelse är uppfyllda. Personen som ska överta hyreskontraktet via överlåtelse måste i övrigt uppfylla Sveafastigheters ordinarie uthyrningskrav med avseende på inkomst, skötsamhet m.m.
Överlåtelse i samband med dödsfall
Vid överlåtelse i samband med dödsfall kan kortare sammanboendetid accepteras och det är i dessa fall den som önskar överta hyresavtalet som måste styrka att förutsättningarna för överlåtelse är uppfyllda. Ansökan om överlåtelse måste vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare. Den som övertar hyresrätten övertar ansvaret för eventuella skador i lägenheten även om de inträffat i före överlåtelsen.
Du som hyresgäst har möjlighet att hyra ut din bostad i andra hand, men du måste alltid inhämta hyresvärdens skriftliga medgivande. Vid olovlig andrahandsuthyrning riskerar du att bli av med ditt hyreskontrakt.
Förutsättningar för andrahandsuthyrningen:
Endast om du har beaktansvärda skäl kan din ansökan beviljas. Vi följer hyreslagens regler för vad som räknas som beaktansvärda skäl, exempel är arbete eller studier på annan ort. Du måste även ha haft lägenheten som din permanenta bostad (du måste varit folkbokförd på adressen) för att kunna hyra ut den i andrahand. En uppsagd lägenhet kan inte hyras ut i andra hand. Våra uthyrare granskar och kontrollerar inkomna ansökningar och du ska kunna styrka dina skäl med exempelvis intyg från arbetsgivare eller utbildningsinstitut. Skriftligt medgivandet från hyresvärden gäller under en begränsad tid, normalt ett år i taget. En och samma andrahandshyresgäst kan hyra bostaden i andrahand i maximalt två år.
Att tänka på:
- Det är du som förstahandshyresgäst som är betalningsskyldig och har ansvar för eventuella störningar och skadegörelse under uthyrningsperioden.
- Andrahandshyresgästen kan aldrig överta lägenhetskontraktet och det kan inte uppstå något hyresförhållande mellan andrahandshyresgästen och hyresvärden.
- En godkänd ansökan gäller endast den namngivna andrahandshyresgästen som ansökan avsåg.
- När du har fått ett medgivande från hyresvärden behöver du upprätta ett hyresavtal med andrahandshyresgästen.
Du som har ett förstahandskontrakt hos oss på Sveafastigheter har möjlighet att söka andra lägenheter hos oss. Du ska ha bott i nuvarande lägenhet i minst 1 år och uppfylla Sveafastigheters krav för att kunna söka en ny bostad. Förtur kan inte garanteras, men vi vill att våra befintliga hyresgäster ska trivas hos oss och kan därför hjälpa till att hitta en bostad i vårt bestånd att byta till. Du anmäler ditt intresse för ny lägenhet via HomeQ.
Vill du byta lägenhet med en granne? Då behöver du fylla i den här blanketten och skicka in till oss och invänta godkännande.
Sveafastigheter har regler mot trångboddhet. För 1 rok gäller max 3 personer, för 2 rok max 4 personer, 3 rok max 6 personer, 4 rok max 8 personer samt för 5 rok max 10 personer.
I vår boendeapp kan du som hyresgäst ta emot meddelanden och hitta viktig information, se och betala din hyra, ta del av förmånliga erbjudanden och beställa tillval. Vi erbjuder exempelvis konkurrenskraftig hemförsäkring och förnyelsebar hushållsel till dig via våra samarbetspartners. I appen kan du även göra felanmälan som gäller din bostad och gemensamhetsutrymmen.
Om du inte har en tillgång till en smartphone är ett alternativ att teckna autogiro för din hyresinbetalning, digital ansökan kan du göra här. Du kan även se dina hyresavier under Mina Sidor här på vår websida.
Till alla våra nya hyresgäster: Information kommer gå ut lokalt till er när ni har möjlighet att ladda ner boendeappen!
Instruktion för att ladda ner och logga in:
Steg 1. Sök på Boendeappen Avy och ladda ner appen från App Store eller Google Play
Steg 2. Första gången du öppnar appen möts du av Avy:s generella startskärm
Steg 3. Klicka på Logga in med BankID och identifiera dig mot Avy–Boendeappen (du kan numera även logga in med SMS-kod)
Steg 4. Registrering sker med hjälp av e-postadress och telefonnummer
Steg 5. Godkänn Avy:s användarvillkor och integritetspolicy
Steg 6. Klart! App-ikonen kommer bytas till Sveafastigheters logga
Vid framtida inloggningar kommer Sveafastigheters startsida att visas istället för Avy:s generella.
Avy:s kundsupport för boendeappen nås genom att skicka ett mejl till hello@avy.se. Kundsupporten är bemannad vardagar mellan klockan 08:00-17:00.
Generell information:
- För att kunna ladda ner och använda boendeappen behöver man ha en smartphone samt Mobilt BankID (svenskt personnummer) eller registrera ditt telefonnummer/mailadress hos Avy för SMS-kod/mail-kod
- Juridiska personer eller företag har inte möjlighet att logga in
- Appen finns på svenska och engelska
- Om fler personer står på kontraktet för en lägenhet så kan samtliga logga in i boendeappen
- Användare kan endast se avier för det/de kontrakt man är skriven på
- Avier går inte att delbetala i appen det vill säga att det inte går att ändra belopp att betala
- Endast boende hos Sveafastigheter har tillgång till appen
Vi hyr ut parkerings- och laddplatser runt om i hela Sverige.
Sök lediga parkeringplatser i anslutning till våra fastigheter.
Upplever du problem med din laddningsplats kan du ringa 0200-22 72 00 så hjälper vi dig.
Har du problem med att ladda din elbil kan du ringa 0200-22 72 00 så hjälper vi dig.
Felanmälan
Felanmälan gör du smidigt i boendeappen eller på Mina Sidor. Om det inte fungerar för dig går det bra att ringa vår växel på 0200-22 72 00, knappval 3.
Skadedjur
Du är skyldig att agera om du hittar olämpliga djur i din lägenhet, såsom vägglöss eller kackerlackor. Du gör en anmälan direkt till Anticimex på nummer 075-245 10 00. www.anticimex.se.
Jour dygnet runt för akut felanmälan
Om det inträffar något akut i din lägenhet efter kontorstid kan du kontakta jouren på
0200-22 72 00.
Störningsjour
Det är viktigt att visa hänsyn mot sina grannar. Om du ändå blir störd i din bostad på kvällar och helger går det bra att ringa vår störningsjour på 0200 22 72 00.
Viktigt att känna till!
Jouren är tänkt för akuta ärenden såsom vattenläckage eller stopp i avlopp som svämmar över. Om ditt ärende inte är akut som till exempel att spisen inte fungerar eller om du har en trasig lampa i kylen får du själv bekosta utryckningskostnaden.
Vad räknas som ett akut fel?
Ett akut fel är något som kan utgöra en fara för en person eller en fastighet.
Här är några exempel på akuta fel där du kontaktar vår jour direkt på 0200-22 72 00
- Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott
- Fönster på markplan som ej går att stänga med risk för inbrott
- Lägenhetsdörr som inte går att stänga med risk för att obehöriga kommer in
- Vatten sprutar från ledning som gått sönder
- Lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös
- Någon har fastnat i hissen
- Du kan inte komma ut ur din lägenhet via dörren
Jouren gör alltid en bedömning av ditt ärende för att se om det är akut eller inte.
Innan du gör en felanmälan
Innan du gör din felanmälan behöver du känna till vad du som hyresgäst själv ska åtgärda.
Det här åtgärdar du själv i din lägenhet:
- Byta batteri i brandvarnaren
- Rensa golvbrunn och vattenlås
- Byta säkringar
- Byta lampor och lysrör, även ugnslampa och badrumsskåpsbelysning
- Byta och rengöra filter i spisfläkt och fläktkåpa
- Rengöra ventilationsdon
- Rensning av avrinningsrör i kylskåp
- Dra åt lösa skruvar på t.ex. dörrhandtag och skåpsluckor
- Underhåll av egna installationer så som ex. tvätt- och diskmaskin
- Om du har problem med din fiber-tv eller fibernätverk, kontakta din tjänsteleverantör
Det här hjälper vi dig med i din lägenhet:
- Droppande eller läckande kranar, element eller toalett
- Stopp, eller bubblande ljud i avlopp trots att du rensat avlopp och vattenlås
- Trasig kyl, frys eller spis. Glöm inte att kontrollera säkringarna först!
- Fasta armaturer som är trasiga
- Trasiga dörrar och fönster
- Eluttag och strömbrytare
- Trasig fast badrumsinredning
- Vatten saknas
- Värme som inte fungerar tillfredställande under en längre tid. Värmen justeras automatiskt efter utomhustemperaturen. Det innebär att det kan ta tid för värmen att ställa in sig
Det är mycket viktigt att din hyra betalas in i tid. En saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för en sen hyresinbetalning. Saknar du en hyresavi är det viktigt att du hör av dig till hyror@sveafastigheter.se innan förfallodatum. Om hyran inte betalas i tid skickas avin vidare till vårt inkassobolag Ropo Capital.
Vet du om att du har betalat in din hyra i tid men ändå fått ett inkassokrav är du välkommen att skicka in ett intyg på din betalning till vår mail hyror@sveafastigheter.se där det tydlig framgår vilket bankgiro och OCR-nummer inbetalningen har gjorts till.
Har du några andra frågor kring dina hyresavier som inte besvarades i denna FAQ är du välkommen att höra av dig till oss på hyror@sveafastigheter.se.
Vid förvärv av ny fastighet skickas information ut per automatik till hyresgäster om vad som gäller med ditt autogiro. Har du inte fått denna information är du välkommen att kontakta oss på hyror@sveafastigheter.se
Om autogirot inte fungerar meddelar vi dig via mail eller per post.
Hyresinbetalningen dras alltid sista vardagen varje månad. Detta går inte att ändra.
För att autogiro ska starta behövs ett godkännande från bankgirot, när detta är klart meddelar vi dig som hyresgäst att ditt autogiro är godkänt för dragning.
Inget, den rutan går bra att lämna tom.
Autogiro ansöker du via din internetbank till den fastighet du har som betalningsmottagare med rätt bankgiro, se din hyresavi.
Personen som söker om autogiro måste stå med på hyreskontraktet.
Nej, varje hyresavi har en egen OCR-referens och det är viktigt att skriva in rätt OCR-referens vid inbetalning för att betalningen ska hamna rätt.
Hyran betalas alltid i förskott, sista vardagen varje månad enligt förfallodagen på din hyresavi.
Alla kontaktuppgifter hittar du här.
Växelnummer
0200-22 72 00
Knappval 1 – Saknad återkoppling
Knappval 2 – Hyresavifrågor
Knappval 3 – Felanmälan
Knappval 4 – Övriga ärenden
Övriga frågor
info@sveafastigheter.se