Välkommen till oss på Sveafastigheter!
Den här blanketten är för dig som vill säga upp en del av bostaden, till exempel om en person i hushållet flyttar ut men du själv vill bo kvar.
Blankett för deluppsägning av bostad
Den här blanketten är för dig som vill överlåta din lägenhet till en närstående, exempelvis sambo, make/maka eller barn, som uppfyller kraven för överlåtelse. Handläggningstiden för överlåtelse av lägenhet är upp till två månader.
Blankett för överlåtelse av lägenhet
Vid en anhörigs bortgång används denna blankett för att säga upp den avlidnes bostad. En anhörig eller dödsbodelägare ska fylla i blanketten.
Blankett för uppsägning vid dödsbo
Här säger du upp din bostad eller tillhörande platser och förråd. Ange tydligt vad som sägs upp och när du planerar att flytta ut.
Blankett för Uppsägning av bostad, garage, P-plats samt ev extra förråd
Den här blanketten fyller du i om du vill flytta ut tidigare och ge tillstånd till den nya hyresgästen att flytta in tidigare än det ordinarie inflyttningsdatumet. Båda parter måste vara överens om den tidigare inflyttningen. Fullmakten mejlar eller postar du sedan till oss. Du hittar adressen till ditt närmsta områdeskontor på vår hemsida här.
Blankett för fullmakt tidigare utflyttning/inflyttning
Önskar du betala din hyra via autogiro kan du lättast ansöka om detta via din internetbank. Alternativt fyller du i nedan blankett och skickar den till oss via e-post ([email protected]) eller post Sveafastigheter Services AB, Box 4034, 203 11 Malmö. För att autogirot sen ska komma igång måste först ett godkännande från Bankgirot komma in. Vi meddelar dig när ditt autogiro är godkänt. Autogiroansökan görs till det angivna bankgirot på din hyresavi.
Blankett för autogiro
Du som har ett förstahandskontrakt hos oss på Sveafastigheter har möjlighet att söka andra lägenheter hos oss. Du ska ha bott i nuvarande lägenhet i minst 1 år och uppfylla Sveafastigheters krav för att kunna söka en ny bostad. Förtur kan inte garanteras, men vi vill att våra befintliga hyresgäster ska trivas hos oss och kan därför hjälpa till att hitta en bostad i vårt bestånd att byta till. Du anmäler ditt intresse för ny lägenhet via HomeQ.
Vill du byta lägenhet med någon annan?
Fyll i nedan blankett för att ansöka om godkännande av ett lägenhetsbyte, där ni båda anger information om era lägenheter och ert byte. Handläggningstiden för ansökan om lägenhetsbyte är upp till två månader.
Blankett för ansökan om lägenhetsbyte
Handläggningstiden för andrahandsuthyrning är upp till två månader.
För att få hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du fylla i en blankett och sedan invänta godkännande från oss. Du fyller i en digital blankett här alternativt fyller du i den här blanketten och mailar eller postar till oss. Du hittar adressen till ditt närmsta områdeskontor på vår hemsida här.
Ange orsaken till uthyrningen och under vilken tid du planerar att hyra ut.
Är det dags att flytta vidare? Här kan du läsa om hur du säger upp din lägenhet, vad som gäller vid för- och avflyttsbesiktning samt vad som är viktigt att tänka på när du flyttstädar.
Vad roligt att du ska flytta in hos oss! Här har vi samlat information som är bra att ha inför inflyttningen – från nyckelutlämning till praktiska tips som hjälper dig komma i ordning i ditt nya hem.
I vissa av våra hus finns gemensamma tvättstugor. För allas trivsel är det viktigt att alla ser till att tvättstugan är ren och snygg efter att man är klar med sitt pass. En bra regel är att lämna tvättstugan i det skick du själv vill finna den i när du ska tvätta nästa gång. Tack för att du hjälper oss att hålla det rent och snyggt!
- Tvättstugan är till för dig och dina grannar. Var rädd om vår tvättstuga och låna inte ut den till någon som inte bor i området.
- Håll den tid du bokat så att du respekterar dina grannars tvättid.
- Du får inte ta med dig några djur in i tvättstugan på grund av allergirisken.
- Du får inte färga kläder då det finns risk att kläderna förstörs under nästa pass.
- Tvätta BH med bygel i tvättpåsar så de inte tar sönder maskinen.
- Det är inte tillåtet att tvätta större mattor, stora filtar eller skor i de vanliga tvättmaskinerna.
- Använd inte mer tvättmedel än nödvändigt, tänk på miljön.
- Glöm inte att släcka ljuset och stänga alla fönster efter dig!
- Tänk på dina grannar – tvätta dagtid! Tvättmaskiner låter, särskilt mycket för den som försöker sova. Därför ber vi dig att inte tvätta mellan klockan 22:00-07:00. Det gäller både tvättstugan och när du tvättar i din lägenhet.
Checklista på städ
- Torka av ovansidan på tvättmaskinen och torktumlaren med en trasa.
- Ta ut tvättmedelsfacket och skölj av det.
- Rengör filtren och ta bort allt ludd från torktumlaren och torkskåpet.
- Lämna alla luckor och eventuella dörrar öppna på tvättmaskinen, torktumlaren och torkskåpet när du är klar.
Vi skulle också uppskatta om du kunde sopa golven efter dig eftersom det snabbt blir dammigt i tvättstugan!
Är något trasigt eller saknas i tvättstugan?
Fungerar inte tvättmaskinen eller torkskåpet, är en lampa trasig eller saknas det städutrustning? Gör en felanmälan i hemappen eller via Mina sidor.
Så renoverar vi för att våra hus ska stå sig över generationer
Vi på Sveafastigheter arbetar för att våra hus och bostadsgårdar ska vara hela, rena, snygga och trygga. Över tid behöver husen underhållas och renoveras för att de ska stå sig över generationer. När en hyresgäst flyttar ut från en lägenhet som behöver renoveras passar vi därför på att utvärdera hur mycket av ett hemlyft lägenheten behöver. Behöver den en lättare uppgradering eller ska vi totalrenovera den?
Våra två renoveringsnivåer
Här nedan kan du läsa vad som vanligtvis ingår vid ett hemlyft. Utförandet kan variera något beroende på lägenhetens storlek och planlösning. I Vissa lägenheter finns det exempelvis inte tillräckligt med utrymme för att installera tvättmaskin. Material och moduler kan också vara utbytta men har då ersatts av likvärdiga produkter.
Hemlyft
- Lägenheten totalrenoveras till en standard jämförbar med nyproduktion. Nya parkettgolv läggs i hela lägenheten samt alla väggar och tak målas om.
- Köket renoveras och inreds med nya vitvaror, nya köksluckor, nytt kakel bakom diskbänken, diskmaskin, bänkskiva och bänkbelysning.
- Badrummet renoveras med klinkergolv och helkaklade väggar, ny dusch, handfat med kommod och elektrisk handdukstork. Det finns också tillvalsmöjlighet omfattande tvättmaskin och torktumlare.
- I hallen läggs klinkergolv och lägenhetsdörren byts ut mot en ljudisolerad säkerhetsdörr.
Hemlyft lätt
- Hemlyft lätt konceptet används för de lägenheter där man vid renoveringen kan behålla vissa delar av befintlig utrustning men ändå höja standarden i lägenheten så att boendeupplevelsen och det totala bruksvärdet blir bättre. Delar eller alla delar av nedan görs i våra Hemlyft lätt lägenheter:
- Köket rustas upp genom utbyte av köksluckor, bänkskiva, nytt kakel bakom diskbänken, bänkbelysning, ny spis med varmluftsugn och diskmaskin.
- Badrummet fräschas upp och badrumsskåp och glasväggar till duschen installeras.
- I hallen monteras en ljudisolerande säkerhetsdörr och klinkergolv läggs vid entrén.
Om du bor i en fastighet där det är förhandlingsordning så förhandlar vi om din hyra med hyresgästföreningen varje år. Förhandlingarna brukar starta i slutet av september varje år. Är du nyfiken på hur det går till? Här kommer svar på några vanliga frågor vi brukar få.
Varför höjs hyran varje år?
Hyran ska täcka alla kostnader som uppstår för att äga och sköta om huset som du bor i. Det kan till exempel vara kostnader för räntor, renovering, städning, personal, sophämtning, el och vatten. Kostanden för dessa saker ökar varje år och därför behöver också hyran höjas så att vi kan fortsätta ta hand om fastigheterna och hålla dem hela, rena, snygga och trygga.
Hur fungerar en förhandling?
Sveafastigheter och Hyresgästföreningen har uppdraget att förhandla hyrorna i ditt hus. Det finns lagar och regler som bestämmer hur det ska gå till. Förhandlingen börjar med att någon av oss inleder förhandlingarna och presenterar ett förslag till höjning. Därefter pågår förhandlingarna tills vi har kommit överens om ny hyra. Då skrivs ett avtal om hyreshöjningen och från vilket datum den gäller.
Vad händer om vi inte kommer överens?
Ibland går det fort att komma överens om ny hyra, ibland tar det längre tid. I år finns det möjlighet att använda sig av en tvistelösning för de fall vi inte kan komma överens med Hyresgästföreningen. Förhoppningsvis gör det att förhandlingarna inte drar ut på tiden och att du i god tid före årsskiftet får besked om din nya hyra.
När får jag besked om min nya hyra?
Så snart vi kommit överens med Hyresgästföreningen om din nya hyra kommer du att få information om detta från oss. Vanligtvis kommer informationen via ett nytt trapphusanslag och med din hyresavi.
Genom att ta hand om din lägenhet bidrar du till en trevligare boendemiljö för dig själv och längre livslängd på bostaden.
Vårdplikt
Enligt 12 kap 24§ Jordabalken ska hyresgästen under hyrestiden väl vårda lägenheten och är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom vållande eller vårdslöshet. Hyresgästen är ansvarig för lägenheten och då även för andra som bor i eller besöker den.
Badrum och toalett
Badrum och toaletter är våtutrymmen där vatten kan leta sig in i exempelvis borrhål, vilket kan skada fastigheten. Du som hyresgäst får därför inte borra hål i kaklade eller plastade våtutrymmen för att exempelvis hänga upp extra handdukshängare, krokar eller skåp. Vid skador kan du som hyresgäst bli ersättningsskyldig.
Brandvarnare
Kontrollera att det finns en fungerande brandvarnare i din lägenhet. Kom ihåg att testa din brandvarnare en gång i månaden. Gör en felanmälan om du saknar en brandvarnare eller om den inte fungerar. Byta batterier gör du som hyresgäst själv. Ta hjälp av vår hemfilm som du hittar längre ner på den här sidan.
Målade ytor
Färg som nyligen målats är känslig för rengöring och nedsmutsning under första veckorna. Därefter blir ytan beständig mot normala rengöringsmedel. Neutrala rengöringsmedel rekommenderas.
Skötsel av golv
Ytor och inredning som rengörs på rätt sätt håller sig fräscha och snygga längre. Välj rengöringsmedel som även är skonsamma mot vår miljö. Generella instruktioner för rengöring av golv:
- Parkett: Dammsugning eller torrmoppning räcker oftast som daglig rengöring av ett lackat golv
- Linoleum: Ljummet vatten och milt rengöringsmedel. Använd polish eller vax en gång om året för att få en lättstädad och hållbar yta.
- Plast: Dammsugning. Torkning med fuktig trasa och milt rengöringsmedel.
- Kakel och klinker: Dammsugning och torkning med fuktig trasa samt milt rengöringsmedel.
Köksfläkten
Visste du att det kan börja brinna om det är för mycket fett i filtret i din köksfläkt? Fettet i fläkten kan smältas ner av värmen när du lagar mat och sedan droppa ner på spisen och där kan det börja brinna. En smutsig köksfläkt fungerar också sämre och leder till att fett och matos inte sugs ut ordentligt. Om du har en kolfilterfläkt behöver filtret bytas ut var 3:e till 6:e månad, och detta ansvarar du som hyresgäst för att göra och bekosta. Ta hjälp av vår hemfilm som du hittar längre ner på den här sidan.
Avlopp
Rensa avloppen regelbundet för att förhindra stopp och dålig lukt. Använd en silar i vask och dusch för att fånga upp hår och matrester. Ta hjälp av vår hemfilm som du hittar längre ner på den här sidan.
Vitvaror
Håll kyl och frys rena för att de ska fungera optimalt. Frosta av frysen vid behov och dammsug baksidan av kyl och frys för att förbättra energieffektiviteten. Ta hjälp av vår hemfilm som du hittar längre ner på den här sidan.
Individuell mätning (IMD) innebär att din lägenhet har en egen mätare som registrerar din förbrukning av varmvatten, kallvatten eller el. På hyresavin ser du om du har individuell mätning och hur mycket förbrukningen påverkar din hyra. Alla fastigheter har inte individuell mätning. Om du inte ser någon specifikation på din hyresavi, gäller det inte din lägenhet
Läs mer om hur det fungerar, vad det kostar och vad som gäller om du flyttar här.
Våra uthyrningsprinciper hittar du här.
Bor du i Avesta, Helsingborg, Linköping, Stockholmsregionen, Söderhamn, Tierp eller Trelleborg? I dessa gäller den här uthyrningsbestämmelse
Sveafastigheter förmedlar alla lediga lägenheter genom HomeQ. Det är gratis att stå i bostadskön hos HomeQ. Du skapar ett konto på www.homeq.se där du också gör din intresseanmälan för de lägenheter som matchar dina önskemål.
Sveafastigheters uthyrare behandlar din intresseanmälan och bjuder in till visning av den aktuella lägenheten om du är godkänd enligt vår uthyrningspolicy.
Om du har problem med din registrering kontaktar du HomeQ direkt via deras chatt eller mail, så hjälper de dig.
Vi på Sveafastigheter vill att du ska trivas hos oss. Därför arbetar för att det ska vara helt, rent, snyggt och tryggt i och omkring våra hus. Vi behöver också din hjälp för att det ska vara trivsamt såväl innanför som utanför husväggarna. För det har vi några trivselregler:
Grannar och granngemenskap
En stark bidragande faktor för att trivas och känna sig trygg i sitt bostadsområde är att känna sina grannar. Visste du att 64 procent är öppna för att lära känna sina grannar bättre? Ett ”Hej” i trapphuset och ett vänligt leende kan betyda mer än vad du tror. Det kanske till och med blir starten på småprat och en gemensam kaffe på bostadsgården?
Balkong
Det är härligt att hänga på balkongen! Tänk på att även grannar gör det, så ruska inte din matta på balkongen då dammet hamnar på grannars balkonger, eller kanske till och med på din granne. Om du vill piffa balkongen med blommor går det fint att hänga upp blomsterlådor på insidan av balkongen, inte på utsidan.
Grillning
Vad gott med grillat! För att minimera brandrisk och för att inte störa dina grannar (du kanske rent av ska bjuda in dem till grillningen?) med rök behöver du placera grillen minst tre meter från husväggen. Tänk på att inte grilla med kol-, engångs- eller gasolgrill på balkongen. Lekplatser är till för just lek, inte grillning.
Gårdar
Vi hjälps åt att hålla våra gårdar och grönområden rena och trivsamma. Använd de papperskorgar som finns uppsatta eller ta med dig skräpet hem.
Källsortering
Dina hushållssopor sorterar och slänger du i våra miljörum. Möbler, elektronik, trädgårdsavfall eller farligt avfall transporterar du till kommunens återvinningscentral. Det får inte lämnas i miljörummet, trapphus eller på annan gemensam plats.
Husdjur
Vad fint med husdjur! Tänk på att alltid koppla ditt husdjur utanför lägenheten och plocka alltid upp bajs från ditt djur. Tänk också på att alla dina grannar inte gillar djur och kan vara rädda för dem, så visa hänsyn.
Ljudvolym och fest
Klart du ska spela musik och ha fest! Men tänk på ljudvolymen och att inte spela för sent. Mellan 22:00-07:00 ska det vara tyst. Ha gärna en dialog med dina grannar innan en fest. Även ljud från exempelvis samtal, tv-spel, musikinstrument och djur kan upplevas som störande om det är för högt och för sent.
Sveafastigheter kan behöva vidta åtgärder mot den som orsakar störningar om en anmälan kommer in från andra hyresgäster. Tänk på att du som hyresgäst också ansvar för familjemedlemmar och gäster när det kommer till att störa grannar.
Dörrar och passager
För att det ska vara tryggt i våra hus är det viktigt att vi hjälps åt att stänga dörrar efter oss så bara de som bor i huset, ska besöka någon eller har ett ärende i huset kommer in.
Källare/vind
Dörrar till källare och vind ska alltid hållas låsta och ditt förrås ska vara låst. Inget får förvaras utanför förråden.
Rökning
Tänk på att visa hänsyn till dina grannar om du röker på din balkong eller uteplats. Rökning är förbjuden i lokaler och utrymmen som utnyttjas av hyresgäster gemensamt.
Trapphus och källargångar
Trapphusen ska vi hålla rena från saker på grund av brandrisk och att det förhindrar utrymning. De som städar våra trapphus behöver också kunna komma åt överallt. Därför får inte saker som dörrmattor, barnvagnar, rullatorer, cyklar, möbler, skor, skräp och liknande förvaras i trapphusen.
Tvättstuga/Torkrum
Tvättstugan är en gemensam plats du delar med dina grannar. Tänk på att hålla den fin. När du är färdig ska du rengöra alla filter, torka av maskinerna, sopa och våttorka golven. Rökning eller husdjur är inte tillåtna i tvättstugan.
Cykelförvaring
Vad bra att du har en cykel! Ett hållbart färdmedel som dessutom är bra för hälsan. När du inte använder din cykel finns cykelställ och/eller cykelrum att ställa den i. Det är inte tillåtet att ställa cykeln i trapphuset.
Mata gärna fåglarna i skogen, men inte på balkongen eller gården
Att mata fåglar kan vara en trevlig gest, särskilt under vintern när småfåglarna har det svårt att hitta mat. Men att mata fåglar nära bostadshus kan locka till sig större fåglar som måsar och duvor, som smutsar ner fasader och balkonger. Dessutom kan fågelmat dra till sig skadedjur som möss. Mata gärna fåglarna i ett naturområde en bit bort i stället.
Ansvar
Den hyresgäst som står skriven på kontraktet ansvarar för lägenheten samt för övriga som bor i eller besöker lägenheten. Det är viktigt att du tar hand om din lägenhet. Om lägenheten missköts eller om grannar störs kan ditt hyreskontrakt sägas upp.
Regler mot trångboddhet
Sveafastigheter har regler mot trångboddhet. För 1 rok gäller max 3 personer, för 2 rok max 4 personer, 3 rok max 6 personer, 4 rok max 8 personer samt för 5 rok max 10 personer.
Parabolantenner
Det är inte tillåtet att montera parabolantenner på Sveafastigheters hus.
Partytält / Pool / Studsmatta
… eller liknade är inte tillåtet på området.
Du som hyresgäst har under vissa förutsättningar möjlighet att överlåta hyreskontraktet till annan person, förutsatt att du fått hyresvärdens godkännande. En överlåtelse utan hyresvärdens godkännande innebär att du riskerar att förlora din hyresrätt. Sveafastigheter tillämpar reglerna i hyreslagen och den praxis som följer därav. En förutsättning för överlåtelsen är att den du önskar överlåta bostaden till är närstående till dig och att ni varaktigt har sammanbott och haft gemensamt hushåll, exempelvis som sambo. Med varaktigt sammanboende menas i det här fallet cirka 3 år. Du kan inte överlåta din bostad till en inneboende. Det är du som hyresgäst som måste kunna styrka att förutsättningarna för överlåtelse är uppfyllda. Personen som ska överta hyreskontraktet via överlåtelse måste i övrigt uppfylla Sveafastigheters ordinarie uthyrningskrav med avseende på inkomst, skötsamhet m.m.
Överlåtelse i samband med dödsfall
Vid överlåtelse i samband med dödsfall kan kortare sammanboendetid accepteras och det är i dessa fall den som önskar överta hyresavtalet som måste styrka att förutsättningarna för överlåtelse är uppfyllda. Ansökan om överlåtelse måste vara undertecknad av samtliga dödsbodelägare. Den som övertar hyresrätten övertar ansvaret för eventuella skador i lägenheten även om de inträffat i före överlåtelsen.
Du som hyresgäst har möjlighet att hyra ut din bostad i andra hand, men du måste alltid inhämta hyresvärdens skriftliga medgivande. Vid olovlig andrahandsuthyrning riskerar du att bli av med ditt hyreskontrakt.
Förutsättningar för andrahandsuthyrningen:
Endast om du har beaktansvärda skäl kan din ansökan beviljas. Vi följer hyreslagens regler för vad som räknas som beaktansvärda skäl, exempel är arbete eller studier på annan ort. Du måste även ha haft lägenheten som din permanenta bostad (du måste varit folkbokförd på adressen) för att kunna hyra ut den i andrahand. En uppsagd lägenhet kan inte hyras ut i andra hand. Våra uthyrare granskar och kontrollerar inkomna ansökningar och du ska kunna styrka dina skäl med exempelvis intyg från arbetsgivare eller utbildningsinstitut. Skriftligt medgivandet från hyresvärden gäller under en begränsad tid, normalt ett år i taget. En och samma andrahandshyresgäst kan hyra bostaden i andrahand i maximalt två år.
Att tänka på:
- Det är du som förstahandshyresgäst som är betalningsskyldig och har ansvar för eventuella störningar och skadegörelse under uthyrningsperioden.
- Andrahandshyresgästen kan aldrig överta lägenhetskontraktet och det kan inte uppstå något hyresförhållande mellan andrahandshyresgästen och hyresvärden.
- En godkänd ansökan gäller endast den namngivna andrahandshyresgästen som ansökan avsåg.
- När du har fått ett medgivande från hyresvärden behöver du upprätta ett hyresavtal med andrahandshyresgästen.
Du som har ett förstahandskontrakt hos oss på Sveafastigheter har möjlighet att söka andra lägenheter hos oss. Du ska ha bott i nuvarande lägenhet i minst 1 år och uppfylla Sveafastigheters krav för att kunna söka en ny bostad. Förtur kan inte garanteras, men vi vill att våra befintliga hyresgäster ska trivas hos oss och kan därför hjälpa till att hitta en bostad i vårt bestånd att byta till. Du anmäler ditt intresse för ny lägenhet via HomeQ.
Vill du byta lägenhet med en granne? Då behöver du fylla i den här blanketten och skicka in till oss och invänta godkännande.
Sveafastigheter har regler mot trångboddhet. För 1 rok gäller max 3 personer, för 2 rok max 4 personer, 3 rok max 6 personer, 4 rok max 8 personer samt för 5 rok max 10 personer.
I vår hemapp kan du som hyresgäst ta emot meddelanden och hitta viktig information, se och betala din hyra, ta del av förmånliga erbjudanden och beställa tillval. Vi erbjuder exempelvis konkurrenskraftig hemförsäkring och förnyelsebar hushållsel till dig via våra samarbetspartners. I appen kan du även göra felanmälan som gäller din bostad och gemensamhetsutrymmen. Vi använder oss av hemappen som heter Avy.
Om du inte har en tillgång till en smartphone är ett alternativ att teckna autogiro för din hyresinbetalning. Blankett för att ansöka om autogiro hittar du här. Du kan även se dina hyresavier under Mina sidor här på vår websida.
Mer info om hemappen och hur du laddar ner den hittar du här.
Felanmälan
Felanmälan gör du smidigt i hemappen eller på Mina sidor. Om du inte har en smartphone eller tillgång till en dator går det bra att ringa vår hemservice på 010-333 10 70, knappval 2. Vi har ett och samma nummer för hemservice och jour. Hemservice har öppet på vardagar 08:00-16:00. Efter kontorstid går numret till vår jour som endast är till för akuta ärenden som vattenläckage eller stopp i avlopp som svämmar över.
Läs mer om felanmälan, jour & störningar
Läs mer om vad du själv ansvarar för att fixa i din lägenhet, jouren, vad som räknas som akut och när störningsjouren kan hjälpa till här.
Rinner vattnet dåligt i diskhon? I den här filmen lär du dig att lösa stopp i avloppet och hur du undviker framtida problem genom några praktiska tips om fett och rester.
Har du kallt hemma eller känns luften instängd? I den här filmen får du lära dig hur ventilationssystemet fungerar och hur du bäst möblerar och vädrar för att få optimal värme och frisk luft i din lägenhet.
I köket är det viktigt att hålla vitvarorna rena och i bra skick. I den här filmen får du en enkel guide till lampbyte, rengöring av kylens avlopp, och hur du frostar av frysen.
I den här filmen går vi igenom trivselregler och städning så att tvättstugan hålls fin och redo för nästa person.
I den här filmen visar vi hur du testar och byter batterier i brandvarnaren, underhåller brandutrustning och håller köksfläkten ren. Se även varför trapphuset alltid ska hållas fritt från saker.
Har du en säkerhetsdörr? Va bra! Den skyddar mot eld, giftig brandrök, tjyvar, ljud och drag från trapphuset. I den här filmen visar vi hur din säkerhetsdörren fungerar.
Vad gör du om strömmen försvinner? I denna film får du steg-för-steg-instruktioner för att identifiera problemet och själv återställa strömmen, oavsett om du har automatsäkringar eller proppar.
Att sortera rätt är bra för både miljön och trivseln i huset. I den här filmen lär du dig vad som gäller för förpackningar och matavfall, och hur du undviker vanligaste sorteringsmissarna.
Har det blivit stopp i golvbrunnen? I den här filmen visar vi hur du rensar brunnen och eliminerar både lukt och stopp.
Om vattnet rinner undan långsamt i handfatet är det dags att rensa vattenlåset. Den här filmen visar steg för steg hur du rengör det snabbt och effektivt.
Beroende på hur du får din hyresavi distribuerad, kan du alltid hitta din hyresavi här i hemappen eller på Mina sidor på vår hemsida.
Om du blivit aviserad innan du laddade ner och loggade in i appen första gången, kommer hyran att skickas till dig antingen via e-post eller brev. Framtida fakturor kommer att visas i appen.
Detta kan du göra via Mina sidor eller kontakta ditt områdeskontor för information om hur du skriftligen säger upp ditt hyresavtal.
Du kan avsluta autogiro via din internetbank eller genom att kontakta vår hemservice.
För att ändra bankkonto måste du skicka in en ny ansökan via din internetbank, eller ta kontakt med vår hemservice.
Första försöket görs enligt förfallodagen, om det misslyckas görs nästa försök den första vardagen i nästa månad.
Endast hyresgästen enligt hyresavtalet kan ansöka om autogiro för hyran. Det är inte tillåtet för någon annan person att ansöka om autogiro för din hyra.
Om du missar en hyresbetalning skickas hyran till vårt inkassobolag Ropo. Vi skickar inte påminnelser innan, så det är varje hyresgästs ansvar att följa upp sina betalningar.
Nej, det kommer ingen påminnelse. Om hyran inte betalas i tid skickas det till inkasso.
Hyran betalas alltid en månad i förskott, senast sista vardagen i månaden, enligt förfallodagen på din hyresavi.
Hyresavier skickas alltid ut mellan den 10:e och 15:e varje månad.
Nej, vi skickar hyresavier enbart för en månad i taget.
Ja, det är möjligt att få hyresavin på andra sätt, såsom via post men då tillkommer 30 kr/hyresavi, om du önskar detta vänligen kontakta vår kundtjänst. Vi främjar dock digitala och miljövänliga alternativ genom att erbjuda hyresavier via hemappen, e-post eller autogiro.
Ibland kan det hända att betalningen inte syns direkt om du använder betalningsinformation utanför hemappen. Om du vet att hyran är betald kan du markera den som hanterad i din app.
Har du frågor om din hyresavi mejlar du din fråga till [email protected] eller ringer vår växel på tel: 010-333 10 70, knappval 1.
Det är mycket viktigt att din hyra betalas in i tid. En saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för en sen hyresinbetalning. Saknar du en hyresavi är det viktigt att du hör av dig till [email protected] innan förfallodatum. Om hyran inte betalas i tid skickas avin vidare till vårt inkassobolag Ropo Capital.
Vet du om att du har betalat in din hyra i tid men ändå fått ett inkassokrav är du välkommen att skicka in ett intyg på din betalning till vår mail [email protected] där det tydlig framgår vilket bankgiro och OCR-nummer inbetalningen har gjorts till.
Vid förvärv av ny fastighet skickas information ut per automatik till hyresgäster om vad som gäller med ditt autogiro. Har du inte fått denna information är du välkommen att kontakta oss på [email protected]
Om autogirot inte fungerar meddelar vi dig via mail eller per post.
Betalningen dras alltid på förfallodagen som syns på din hyresavi. Detta går inte att ändra.
För att autogiro ska starta behövs ett godkännande från bankgirot, när detta är klart meddelar vi dig att ditt autogiro är godkänt för dragning. Du kan inte förlita dig på att det är godkänt hos din bank; det måste komma från oss på Sveafastigheter.
Inget, den rutan går bra att lämna tom.
Önskar du betala din hyra via autogiro kan du lättast ansöka om detta via din internetbank. Alternativt fyller du i nedan blankett och skickar den till oss via e-post ([email protected]) eller post Sveafastigheter Services AB, Box 4034, 203 11 Malmö. För att autogirot sen ska komma igång måste först ett godkännande från Bankgirot komma in. Vi meddelar dig när ditt autogiro är godkänt. Autogiroansökan görs till det angivna bankgirot på din hyresavi.
Blankett för autogiro
Personen som söker om autogiro måste stå med på hyreskontraktet.
Nej, varje hyresavi har en egen OCR-referens och det är viktigt att skriva in rätt OCR-referens vid inbetalning för att betalningen ska hamna rätt.
Hyran betalas alltid i förskott, sista vardagen varje månad enligt förfallodagen på din hyresavi.
Alla kontaktuppgifter hittar du här.
Växelnummer
010-333 10 70
Knappval 1 – Hyresavifrågor
Knappval 2 – Felanmälan
Knappval 3 – Övriga ärenden
Knappval 4 – Saknad återkoppling
Övriga frågor
[email protected]
När du vill säga upp din laddplats måste du säga upp både parkeringsplatsen hos oss och laddavtalet hos Voltiva.
- Säga upp parkeringsplats: För att säga upp parkeringsplatsen hos oss fyller du i nedan blankett och skickar till ditt områdeskontor. Blankett för Uppsägning av bostads, garage, P-plats samt ev extra förråd
- Säga upp laddavtal: För att säga upp laddavtalet hos Voltiva mejlar du till [email protected], uppger vem du är och vilket datum uppsägningen ska gälla från.
Att hyra en laddplats innebär två olika avtal. Du hyr parkeringsplatsen av oss (Sveafastigheter) och du har ett laddabonnemang hos Voltiva. Det betyder att du kommer att ha två olika avtal och två separata fakturor – en från oss för parkeringsplatsen och en från Voltiva för laddningen.
Två steg för att få en laddplats
1. Kontakta oss först
Vill du hyra en laddplats? Börja med att skicka in en intresseanmälan via våra hemsida här. Välj ort och fyll i dina uppgifter. Om vi har en ledig laddplats kontaktar vi dig. Samma sak gäller om du vill hyra en parkerings- eller garageplats.
2. Teckna avtal med Voltiva
När du har blivit erbjuden en laddplats hos oss, kontaktar du Voltiva för att upprätta ett laddabonnemang. Mejla till: [email protected] och uppge följande:
- Att det gäller en fastighet hos Sveafastigheter och fastighetsnamnet (fastighetsnamnet står i trapphustavlan).
- Voltiva-ID för laddstolpen (står på stolpen).
Voltiva skickar då ett välkomstmejl med ett avtal som du godkänner med Mobilt BankID samt instruktioner för hur laddningen fungerar. Om du har problem eller frågor om din laddstolpe ska du kontakta Voltiva på [email protected].
Ladda ner Voltiva appen och håll koll på din laddning
Sök och ladda ner Voltiva-appen från App Store eller Google Play. Laddning startas och stoppas enkelt i appen.
I appen kan du:
- Se aktuellt elpris och din laddningshistorik.
- Få fakturor för din faktiska elförbrukning (kWh) direkt från Voltiva.
- Välja betalsätt: e-postfaktura, autogiro, betalkort eller pappersfaktura (mot avgift).
- Dela din laddrättighet med familjemedlemmar genom att skicka digitala nycklar – all laddning samlas då på samma konto.
Vill du använda en laddbricka istället för app?
Kontakta Voltiva på [email protected] så hjälper de dig att koppla en bricka till ditt laddkonto.
Du säger upp din parkeringsplats genom att fylla i blanketten nedan. I fylld och signerad blankett skickas till ditt områdeskontor. Adressen till ditt områdeskontor hittar du på vår hemsida här.
Blankett för uppsägning av bostad, garage, parkeringsplats samt extra förråd
- Endast bilar får parkeras i garage eller på parkeringsplatser.
- Garaget får inte användas som förråd, lager, verkstad eller annan verksamhet.
- Endast fordon i trafikdugligt skick får parkeras.
- Du som hyresgäst är själv ansvarig att skotta din parkeringsplats.
Vi hyr ut ladd, parkerings- och garageplatser runt om i hela Sverige. På vår hemsida kan du enkelt ansöka om att hyra parkeringsplats. Välj din ort i menyn och fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer ansvarig uthyrare till dig. Vi hanterar alla parkeringar via våra områdeskontor.
Om du har problem eller frågor om din laddstolpe ska du kontakta Voltiva på [email protected].