Hej hyresgäst! Här hittar du svaren på dina frågor.
För att söka våra lägenheter behöver du vara registrerad i vår kostnadsfria bostadskö. För att registrera dig måste du vara över 18 år.
Klicka här för att komma till registrering på mina sidor.
För varje dag som du är registrerad som sökande hos oss får du en poäng. Köpoängen är personliga och kan inte överlåtas. Efter kontraktsskrivning behålls köpoängen och du kan söka en ny lägenhet inom vårt bestånd med de köpoäng du har. Flyttar du ifrån Sveafastigheters bestånd så nollställs dina köpoäng. För att börja samla nya köpoäng behövs en ny registrering göras i vår bostadskö.
Vi vill veta att vi har rätt uppgifter om dig och att du är fortsatt intresserad av att stå i vår bostadskö. I och med detta behöver du en gång om året, med högst 12 månaders mellanrum, gå igenom din registrering och uppdatera denna för att behålla din köplats. Du är själv ansvarig för att uppdatera dina personuppgifter, som adress, telefonnummer, e-post m.m., när dessa ändras.
Om du missar att logga in under denna 12-månadsperiod gallras du ur vår bostadskö och förlorar samtliga köpoäng. Du behöver då registrera dig på nytt och börja om med att samla köpoäng. Det går ut en påminnelse till registrerad mailadress fyra veckor och två veckor innan 12-månadsperioden börjar närma sig sitt slut.
Om du erbjuds en lägenhet har du cirka en vecka på dig att titta på lägenheten och tacka ja eller nej. När du fått ett erbjudande behöver du lämna svar inom angiven tid. Svarar du nej eller inte alls på ett erbjudande, tre gånger så spärras du från att söka lägenheter under sex månader.
Lägenheten hyrs ut i befintligt skick, varför det är viktigt att du tittar på den innan du svarar. Lägenheten kommer att genomgå en besiktning innan du tillträder och eventuella åtgärder kommer att utföras efter inflyttning. Vad som kommer att utföras framgår av besiktningsprotokollet och det är viktigt att du tar del av detta och återkommer senast en vecka efter inflyttning om du har några synpunkter.
För att flytta internt hos oss behöver du ha bott i din nuvarande bostad i minst 12 månader, alternativt ha en god anledning för att byta lägenhet. Exempelvis tillväxt i familjen. Tänk på att du har en uppsägningstid på din nuvarande bostad.
Ni skall teckna en egen hemförsäkring som gäller från ert inflyttningsdatum. Våra fastigheter är försäkrade men denna försäkring ersätter inte skador och omkostnader för dig som hyresgäst som uppkommer i samband med brand eller dylikt.
Du som hyresgäst kan logga in på Mina sidor. Där kan du hantera dina kontaktuppgifter, visa intresse för lediga lägenheter och hitta information om ditt boende.
För att logga in använder du bank-id, alternativt loggar in med användarnamn och lösenord. Ditt användarnamn består av ditt 10 siffriga personnummer utan bindestreck. Loggar du in för första gången är dina fyra sista siffror i ditt personnummer ditt lösenord.
- Du ska ha fyllt 18 år när hyresavtalet undertecknas.
- Du skriver dig på adressen som står på hyreskontraktet.
- Du ska kunna visa att du har en regelbunden inkomst i minst 6 månader före och efter inflyttningsdagen.
- Din ekonomi ska räcka till både hyran samt övriga levnadskostnader. När din hyra är betald ska du som ensamstående ha minst 5 158 kr kvar att leva på och om du bor tillsammans med någon 8 520 kr. Inkomsten ska kunna styrkas.
- Om du har barn räknar vi med en ytterligare kostnad per barn som läggs på inkomstkravet. Barn t.o.m. det kalenderår då barnet fyller 6 år innebär ett tillägg på 2 756 kr/barn. Barn mellan 7-10 år innebär ett tillägg på 3 308 kr/barn. Barn mellan 11-14 år innebär ett tillägg på 3 860 kr/barn. Barn fr.o.m. det kalenderår då barnet fyller 15 år innebär ett tillägg på 4 411 kr/barn.
- För att förhindra trångboddhet gäller att man får bo maximalt 2 personer i en 1:a, 3 personer i en 2:a, 4 personer i en 3:a, 5 personer i en 4:a och 6 personer i en 5:a. Avvikelser kan förekomma om lägenheten är liten till ytan i förhållande till antal rum.
- Du ska kunna lämna referenser från tidigare hyresvärd eller arbetsgivare.
- Du har en gällande hemförsäkring från och med inflyttningsdagen.
- Du inte har några betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder hos kronofogdemyndigheten.
- Du inte har några störningsanmärkningar från tidigare boende.
- Du inte röker varken i lägenheten eller på balkongen.
- Sveafastigheter tar kreditupplysning på alla sökande som tackat ja till ett erbjudande på en lägenhet.
Vi är glada att du trivs hos oss! För att flytta internt hos oss behöver du ha bott i din nuvarande bostad i minst 12 månader, alternativt ha en god anledning för att byta lägenhet. Exempelvis tillväxt i familjen.
Hur går du tillväga? Du håller enkelt utkik efter intressanta lägenheter här på vår hemsida under Lediga lägenheter. Skicka in en intresseanmälan på den/de lägenheter du är intresserad av. Om du blir aktuell för en lägenhet kommer du bli ombedd att skicka in en uppsägning för din nuvarande lägenhet om du inte redan gjort det. Observera att uppsägningstiden alltid är 3 månader.
Vi på Sveafastigheter har ett kundforum för alla våra hyresgäster. Där hittar du aktuella frågor och svar både för dig som är hyresgäst och för dig som är intresserad av att bo hos oss.
Vill du ställa en fråga eller läsa andras frågor? Gå till vårt kundforum
Vill du göra en felanmälan? Logga in på Mina sidor
Gäller det ett privat ärende? Kontakta hyresadministrationen
Varmt välkommen med din fråga!
Vill du göra en felanmälan? Logga in på Mina sidor
Uppsägningstiden är 3 kalendermånader och gäller från det månadsskifte som följer efter det att uppsägningen kommit oss tillhanda.
Uppsägning del av avtal (digital blankett)
För dig som inte kan signera uppsägningen digitalt, ladda ner blanketterna här:
Ladda ner blankett för uppsägning (pdf)
Download pdf for cancellation of rental agreement by tenant (pdf)
Ladda ner blankett för uppsägning av parkering (pdf)
Underskriven blanketten skickas till info@sveafastigheter.se.
Ansökan om överlåtelse: Ansökan om överlåtelse
Ansökan om externt lägenhetsbyte: Ansökan om externt lägenhetsbyte
Ansökan om internt lägenhetsbyte: Ansökan om internt lägenhetsbyte
Ansökan om uthyrning i andrahand: Ansökan om uthyrning i andra hand
Kontaktuppgifter till Sveafastigheter
Har du en fråga? Besök vårt Kundforum för aktuella frågor och svar.
Växel: 010-722 38 00
Öppen vardagar kl. 8-17. För hyresfrågor och för kontakt med din lokala förvaltare gäller vardagar 8.30-16.30, lunchstängt 12-13.
Mail: info@sveafastigheter.se
Felanmälan görs via Mina sidor.
Områdeskontor
Fyrislundsgatan 35, 754 44 Uppsala
Förvaltare, William Jernberg uppsala@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 019-30 08 74 (Uppland Boservice)
Hissjour: 020-31 33 33 (Schindler)
Störningsjour/låsöppning: 019-30 08 74 (Uppland Boservice)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Fyrislundsgatan 35, 754 44 Uppsala
Förvaltare, Philip Mechler uppsala@sveafastigheter.se
Biträdande förvaltare, Raza Hassan
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 018-18 74 01 (Uppland Boservice)
Hissjour: 020-31 33 33 (Schindler)
Störningsjour/låsöppning 018-18 74 00 (Uppland Boservice)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Fyrislundsgatan 35, 754 44 Uppsala
Förvaltare, Philip Mechler uppsala@sveafastigheter.se
Biträdande förvaltare, Raza Hassan
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 018-18 74 01 (Uppland Boservice)
Hissjour: 08-410 909 00 (Element-Hiss)
Störningsjour/låsöppning 018-18 74 00 (Uppland Boservice)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Fyrislundsgatan 35, 754 44 Uppsala
Förvaltare, Philip Mechler uppsala@sveafastigheter.se
Biträdande förvaltare, Raza Hassan
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 018-18 74 01 (Uppland Boservice)
Hissjour: 020-31 33 33 (Schindler)
Störningsjour/låsöppning 018-18 74 00 (Uppland Boservice)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Fyrislundsgatan 35, 754 44 Uppsala
Förvaltare, Philip Mechler uppsala@sveafastigheter.se
Biträdande förvaltare, Raza Hassan
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 018-18 74 01 (Uppland Boservice)
Hissjour: 020-49 04 40 (Cibes Kalea)
Störningsjour/låsöppning 018-18 74 00 (Uppland Boservice)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Öster Mälarstrands allé 32, 723 57 Västerås
Förvaltare, Mari Lindblom, vasteras@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 010 – 171 75 16 (Alfa Team Security)
Hissjour: 0771 – 50 00 00 (Kone)
Störningsjour: 010 – 171 75 16 (Alfa Team Security)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Öster Mälarstrands allé 32, 723 57 VÄSTERÅS
Förvaltare, Mari Lindblom vasteras@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 010-17 17 516 (Alfa Team Security)
Hissjour: 020-31 33 33 (Schindler)
Störningsjour/låsöppning: 010-17 17 516 (Alfa Team Security)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Vid skadedjur kontakta Anticimex: 075-245 10 00
Områdeskontor
Öster Mälarstrands allé 32, 723 57 VÄSTERÅS
Förvaltare, Mari Lindblom vasteras@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 010-17 17 516 (Alfa Team Security)
Hissjour: 021-18 33 00 (Nordisk Hiss)
Störningsjour/låsöppning: 010-17 17 516 (Alfa Team Security)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Vid skadedjur kontakta Anticimex: 075-245 10 00
Områdeskontor
Fannys väg 5, 131 54 Nacka
Förvaltare, Andreas Sjösten, stockholm@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 08-657 77 00 (Jourmontör)
Störningsjour: 08-657 77 00 (Jourmontör)
Störningsjour: 020-31 33 33 (Schindler)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Fannys väg 5, 131 54 Nacka
Förvaltare, Christian Mitterhammer, stockholm@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 010-210 94 17 (Jourmontör)
Anticimex: 075-245 10 00 (ange QBE)
Störningsjour: 08-657 64 49 (Jourmontör)
Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.
Områdeskontor
Fannys väg 5, 131 54 Nacka
Förvaltare, Andreas Sjösten, stockholm@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 0176-27 91 80 (Roslagens Energi- & Driftteknik)
Hissjour: 08-410 909 00 (Element Hiss)
Områdeskontor
Fannys väg 5, 131 54 Nacka
Förvaltare, Christian Mitterhammer stockholm@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 08-657 77 20 (Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.)
Störningsjour: 08-657 77 20 (Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.)
Internet Tele2: 90 222
Vid skadedjur kontakta Anticimex, ange försäkringsbolag QBE: 075-245 10 00
Områdeskontor
Fannys väg 5, 131 54 Nacka
Förvaltare, Christian Mitterhammer stockholm@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 08-657 77 20 (Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.)
Störningsjour: 08-657 77 20 (Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.)
Felanmälan Fiber/internet Telia 020-20 20 70
Vid skadedjur kontakta Anticimex ange försäkringsbolag QBE: 075-245 10 00
Områdeskontor
Fannys väg 5, 131 54 Nacka
Förvaltare, Elouise Howard stockholm@sveafastigheter.se
Felanmälan
Felanmälan görs via Mina sidor.
Fastighetsjour: 08-551 512 55 (Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.)
Störningsjour: 08-551 700 88 (Gäller vid akuta problem kvällar eller helger.)
Felanmälan Fiber/internet Telia 020-20 20 70
Vid skadedjur kontakta Anticimex ange försäkringsbolag QBE: 075-245 10 00