10 december, 2020

Moa Andersson blir Kommunikationschef med hållbarhetsfokus på Sveafastigheter

Moa Andersson blir Kommunikationschef för Sveafastigheter. Moa kommer även ingå i Sveafastigheters hållbarhetsteam och bland annat leda arbetet med företagets hållbarhetsrapportering och social hållbarhet inom genomförande.

Sveafastigheter har ett flertal projekt som genomsyras av såväl social som miljömässig hållbarhet. Som en del i det fortsatta utvecklingsarbetet börjar nu Moa Andersson. Moa har de senaste åren etablerat Boinstitutet, en plattform för framtidsfrågorna om ett socialt hållbart boende, som är ett initiativ från Hyresgästföreningens Riksförbund. Boinstitutet har bland annat initierat forskning och rapporter, arrangerat seminarier och delat ut Bopriset, i syfte att lyfta fram hyresrättens betydelse för en fungerande bostadsmarknad med en mix av boende- och upplåtelseformer.

”Moa har gjort ett imponerande arbete att bygga upp Boinstitutet och skapa en arena om framtidens bostäder. Vi ser fram emot att tillsammans med Moa fortsätta utveckla vårt arbete med hållbar stadsutveckling”, säger Harry McNeil, marknads- och hållbarhetschef på Sveafastigheter.

Kommunikationschef

Sveafastigheter har nyligen färdigställt Cykelkungen i Uppsala, 99 hyreslägenheter med mobilitet i fokus och p-tal noll, samt Hydran i Västerås, 96 trygghetslägenheter med plusenergiteknik och gemenskap i fokus. I Stockholm utvecklar Sveafastigheter hyresbostäder i bland annat Sjöstadshöjden i samarbete med Fryshuset, med barnfokus i Rågsved och kollektivbostäder för äldre i Bromma.

”Att alla ska ha en bostad, ett hem, är en fråga som berör oss alla och som är avgörande för flera andra samhällsfrågor som utbildning, arbetsmarknad och trygghet. Jag är imponerad av Sveafastigheters hållbarhetsarbete och helhetstänk och ser fram emot att bli en del av Sveafastigheter där vi tillsammans med kommuner utvecklar framtidens hållbara städer”, säger Moa Andersson, som tillträder tjänsten 4 januari 2021.

För mer information:
Harry Mc Neil, Marknads- och hållbarhetschef Sveafastigheter
+46 733 31 22 11, harry.mcneil@sveafastigheter.se

Moa Andersson, Kommunikationschef Sveafastigheter
+46 70 – 218 91 07, moa.andersson@sveafastigheter.se

Sveafastigheter arbetar med utveckling av bostäder och samhällsfastigheter, förvärv av hyresfastigheter och egen förvaltning. Sveafastigheter har samarbete med ett flertal finansiella institutioner och pensionsförvaltare. Sveafastigheter äger eller utvecklar bostäder och samhällsfsatigherer i Helsingborg, Landskrona, Kalmar, Växjö, Flen, Västerås, Nacka, Haninge, Stockholm, Enköping, Västerås, Vallentuna och Vaxholm. Sveafastigheter har byggt Sveriges största plusenergihus certifierat som Miljöbyggnad Guld, vann 2018 årets Hållbarhetspris och färdigställer under 2020 flera hyreshus med ledande hållbarhetslösningar, bland annat mobilitetshuset Cykelkungen i Uppsala och trygghetsboendet Hydran i Västerås som genomsyras av plusenergiteknik, gemenskaphets- och kollektivlösningar.  Sveafastigheter vann nyligen markanvisningstävling för nytt Vård- och omsorgsboende i Flen. Sedan våren 2020 utvecklar Sveafastigheter nya skolor och läromiljöer.

NYHETER & PRESS